donderdag 17 januari 2008

Australian Capital Territory – CANBERRA







Canberra, gelegen in New South Wales en zo’n 300 km van Sydney verwijderd, is de hoofdstad van Australië. De stad werd in 1911 ontworpen als de nieuwe zetel van het parlement, om een einde te maken aan de rivaliteit tussen Sydney en Melbourne. Het omringende Australian Capital territory bestaat uit bush en bergen. Wat ik gevreesd had, werd waarheid.


Het is een kille moderne stad, volgepakt met ambtenaren in maatpak, druk bezig met hun gsm, laptop of papieren over de vergadering van morgen. Zeker niet ons ding, dus. Het centrum bestaat uit 1 immense shoppingmall, omgeven door wat doorsnee winkelstraatjes. De rest van de stad wordt overheerst door strakke kille gebouwen, voornamelijk ambassades en overheidsgebouwen zonder ziel. Er is wel veel groen in de talrijke parken. Maar zelfs die zijn aangelegd met strakke lijnen en weinig fantasie.
De botanische tuinen waren enigszins de moeite waard.
Nu ja, je moet er geweest zijn om er een oordeel over te vellen. Het is nu eenmaal de hoofdstad. Eén keer, en dan nooit meer.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Gie en Hilde,

Aller eerste nog de beste wensen en een goede gezondheid in 2008. (mag nog tot de 21ste heb ik ergens gelezen)
Zoals ik kan zien, lijkt het weer een mooie reis te worden daar aan de andere kant van de wereld. Trouwens hoe gaat dat zo onderste boven lopen.. moest ik vragen van een nichtje (4 jaar) .
Profiteer er nog van...
Diederd

Gie de Geus zei

Dat onderste boven lopen valt best mee, moet ik zeggen. Ik hoef zelfs geen riem meer in mijn broek te doen. Ze zakt nu toch niet meer af.Alles werkt hier trouwens andersom. Verleden week ook bij een draaideur. Heel vervelend als je naar de verkeerde kant aan 't duwen bent.